Blodsugare



Imorse såg jag att jag hade fått en jävla fästing på insidan av låret,
och det är ju tur att man har tagit TBE sprutorna. Men jag hoppas
inte man får nån jävla Borelia nu. Men med min tur så är det väl
överhängande...  ;(    

-" Ett fästingbett av 150 orsakar borrelia. " 

Borrelia drabbar 10 000 varje år

Det vanligaste tecknet på hudborrelia är en ringformad rodnad
- ca 5 cm i diameter - en till fyra veckor senare. Var fjärde får inget
märke alls. Andra symptom är trötthet, muskelvärk, huvudvärk, feber.

Bakterierna kan sprida sig till nervsystemet och orsaka neuroborrelia,
en vecka till fem månader senare. Det drabbar var tionde som inte fått
behandling.


Symptomen är: trötthet, ont i rygg, nacke och huvud, ansiktsförlamning,
hjärnhinneinflammation, nedsatt hörsel, viktminskning, yrsel, värk.

Standardbehandling i Sverige: Hudborrelia: penicillin i 10 dagar.
Neuroborrelia: antibiotika i 14 dagar.


// Vampyren som suger och spyr


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback