Se upp...

image557

Ett mindre flygplan tvingades nödlanda - mitt på E 45 i höjd med Nödinge,
norr om Göteborg. Planet krockade bland annat med en bil innan piloten
lyckades ta sig ut ur vraket. - Han hade änglavakt, säger Lars-Olof Jöckert
vid Flygräddningen. Klockan var strax före klockan 20 på torsdagskvällen
när planet tvingades nödlanda på E 45 i höjd med Nödinge i Västra Götaland.
 

Planet, en Diamond DA-40 D, landade mitt på vägen i södergående riktning,
körde in i tre lyktstolpar och kraschade sedan mot taket på en mötande personbil.

Mannen som körde bilen skadades lindrigt. I bilen fanns även en hund.

- Bilföraren fördes till sjukhus i ambulanshelikopter, säger Thomas Fuxborg,
presstalesman vid polisen i Västra Götaland. Piloten lyckades styra planet in
på en avfart efter kraschen, berättar ett ögonvittne. Vägen stängdes tillfälligt av.

Piloten ville inte uppsöka sjukhus och var länge kvar på platsen för att delta i
bärgningen.


Motorstopp

I kraschlandningen knäcktes planets landningsställ, ena vingen bröts av och
även nosen skadades. - Han hade verkligen änglavakt. Det kunde blivit väldigt
allvarligt, säger Lars-Olof Jöckert, biträdande räddningsledare vid Flygräddnings-
centralen i Göteborg. Piloten hade lyft från flygplatsen Säve och fick motorstopp i luften.

- Han skulle göra en lokal flygning och sedan landa igen. Och det här är en populär
kärra som många flyger. Men det kunde gått riktigt illa och den här killen ska nog vara
väldigt glad att det inte blev värre, säger Jöckert.


Samma plan i annan olycka

Samma flygplan var inblandad i en annan nödlandning i området i februari 2005.

Den gången var det två personer ombord, en flyglärare och en elev i 30-årsåldern.

De hade lyft från Säve och eleven satt vid spakarna, Man övade nödlandning och
skulle förbereda landning när man fick motorproblem och övningen blev mer än
realistisk. Läraren valde att ta över spakarna och buklandade sedan på en snötäckt
åker nära Bergums kyrka utanför Göteborg. Olyckan utreddes av Statens haveri-
kommission. Olycksorsaken den gången bedömdes vara att kopplingen slirat.
Undersökningar av motorn visade bland annat på överhettning och slitage i delar av motorn.



Så se upp så inget plan störtar på dig...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback