Anders Dahlberg min vän...

Lindex webbhandel går bra...

image568
Lindex webbteam: (fr.v.) Tina Hultqvist, Anders Dahlberg,
Linda Evaldsson, Annika Vakker och Anette Hall


Läs mer på
IDG.se

Det tog ett år från att beslutet togs till Lindex e-handelsshop var igång.
Och processen har egentligen bara startat.
 
- Det är några saker jag är riktigt stolt över, säger Anders Dahlberg,
e-handelschef på Lindex. Som beställ på nätet - hämta i butik och
att kunna byta plagg i butik som man har köpt på nätet. Som kund
har man väldigt lite att förlora genom att beställa på nätet.

Med hjälp av olika kompetenser som redan fanns i huset som logistik,
marknad och ekonomi mobiliserade Lindex en e-butik. En extern byrå,
Starring, har också varit inkopplad. Och webbshoppen har varit igång i
drygt ett halvår.

Lindex webb är uppbyggd runt e-handeln förutom några inslag som den
traditionella bh-skolan. För att e-butiken ska fungera har webbteamet på
fem personer hjälp från de olika avdelningarna inom Lindex och e-handeln
är också integrerad i kundtjänst.

En kund som besöker Lindex.se ska direkt uppfatta det som att man kommer
till just Lindex. Samma budskap överallt är ledorden och kampanjerna är synkade
mellan fysiska butiker och butiken på nätet.
- Allting ska gå i takt för att det ska bli enkelt för kunden, säger Anders Dahlberg.

E-shopen uppdateras mot ett lager och man kan bara köpa det som finns tillgänglig
och ingenting restnoteras.

Webben fyller också en funktion i värdeskapandet kring varumärket. Anders Dahlberg
hoppas att kunderna inte bara går in på Lindex.se för att handla, utan också för att man
är nyfiken och vill inspireras, vilket i sin tur ger merförsäljning.

Men det finns fortfarande mycket att jobba med på sajten och saker som fattas. Det finns
till exempel ingen sökfunktion. Det står på att-göra listan liksom en blogg där kunderna
kan kommentera.

Än så länge finns det inga cookies som följer den enskilda kundens väg på sajten.
Men webbteamet jobbar med flera analysverktyg. Easystat ger en analys på kort sikt i
realtid, Admeta, visar vad besökarna gör på sajten och vilken trafik en banner driver och
Google Analytics hur många besökare sajten har.

Arbetet med att skapa en relation till kunderna på webben har precis börjat.
- Själva marknadsföringsarbetet är i startgroparna. Folk vet inte om att de kan handla på
nätet med Lindex än, men vi ser inget stopp på utvecklingen, säger Anders Dahlberg.

Marknadskanalerna är flera, förutom Lindex egen tidnings- och TV-reklam och sökmotor-
annonsering är modebloggarna viktiga. - Nästa steg blir ett affiliateprogram. Jag skulle
gärna vilja testa dejtingsajter och familjesajter, community överhuvudtaget.


Skoj att du är kändis min vän...

//Kram M.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback